Președintele AUR, George Simion, candidat la alegerile prezidențiale, a prezentat, miercuri, în București, Planul Simion pentru transportul feroviar. Planul include investiții în căi ferate de mare viteză, transport feroviar regional și metropolitan, și măsuri pentru reducerea birocrației din Ministerul Transporturilor.
Vorbim despre căi ferate de mare viteză, de la Timișoara-Cluj-Iași, București – Cluj, București-Suceava, dar înainte de a vorbi despre căi de mare viteză trebuie să vorbim despre modalitățile prin care putem acoperi niște domenii critice, care nu sunt acoperite în acest moment, despre transportul feroviar regional, despre transportul metropolitan.
Din păcate, azi, deși avem gări, deși am moștenit o infrastructură feroviară consistentă, sunt foarte multe localități unde nu mai poți ajunge cu trenul și aceste localități trebuie urgent, dacă nu vrem să dispară, să fie reconectate prin calea ferată, a spus George Simion, în cadrul prezentării.
Printre prioritățile planului se numără îmbunătățirea siguranței feroviare, comasarea instituțiilor de reglementare și promovarea producătorilor autohtoni de material rulant.
Ce vrea AUR să facă este promovarea producătorilor autohtoni de material rulant. Trebuie să producem cât mai mult în țară, trebuie să producem cât mai mult în România. Pentru asta, omologarea actuală durează circa 2 ani în standardele AFER. Nu ne dorim mai multe instituții, ne dorim comasarea acestor instituții pentru realizarea producției autohtone de material rulant.
Investiții semnificative în calea de rulare, în poduri, în tuneluri și în stații și implementarea unui plan strategic pe termen lung pentru a aduce infrastructura feroviară la standardele europene.
De asemenea, ne gândim la modalități alternative de a obține bani, racordate la anul 2024, avem nevoie de reînființarea coletăriei CFR și de parteneriate cu transportatorii mari care să colaboreze cu operatorii feroviari. Pentru mine, din punct de vedere strategic, ca președinte, Căile Ferate Române reprezintă o prioritate, a punctat președintele AUR.
Liderul AUR a avertizat, de asemenea, în legătură cu efectele negative ale noii legi a pensiilor asupra personalului CFR, menționând că statutul CFR-istului nu a fost încă adoptat de Parlament, în ciuda cererilor sindicatelor
Avertizăm Guvernul să nu își bată joc de toți cei care au avut grupe de muncă, și aici îi includem pe petroliști, pe mineri, pe siderurgiști, dar și pe CFR-iști, a afirmat George Simion.
Marius Lulea, prim-vicepreședintele AUR, a atras atenția asupra nevoii de modernizare a căilor ferate, dar și achiziției de noi trenuri.
În ultimii 34 de ani, inveastițiile în infrastructura feroviară au fost doar formale. Vă dau doar câteva cifre din anul 2023: cea mai mare întârziere de tren a fost de nouă ore, peste 500 de minute, pe ruta Brașov-Galați. Numărul total de minute de întârziere din 2023 este de aproape 2,4 milioane de minute. Într-un singur an am avut 4,6 ani de întârziere. Trenurile, în România, circulă în general cu o viteză medie mai mică de 50 de kilometri pe oră, în timp ce în celelalte state europene și în lumea civilizată se merge cu 200 de kilometri pe oră, a spus Marius Lulea, prim-vicepreședintele AUR.
Petrișor Peiu, propunerea AUR pentru Ministerul Economiei, a subliniat importanța finalizării lucrărilor de înlăturare a restricțiilor de viteză și a electrificării căilor ferate.
România are a șaptea cea mai mare rețea de cale ferată din Europa, dar doar 37% din ea este electrificată (…) Prima chestiune pe care AUR o va rezolva este finalizarea acestor lucrări de înlăturare a restricțiilor, ceea ce va conduce la dublarea vitezei medii comerciale. A doua chestiune pe care AUR își propune să o rezolve este electrificarea, a subliniat profesorul universitar Petrișor Peiu.
Dorina Barcari, specialist în infrastructura feroviară și propunerea AUR pentru Ministerul Muncii, a vorbit despre deficitul de personal cu care se confruntă în prezent CFR.
Sistemul nostru feroviar este în agonie, din toate punctele de vedere. Se încalcă elementele de legislație feroviară, elemente care au fost construite cu sacrificii sau pentru înlăturarea unei situații grave și dezastruoase. Școlarizările feroviare care au fost bine organizate sunt acum desființate. Tinerii feroviari nu mai beneficiază de aceleași date și nu mai pot să se construiască la fel de echilibrat, cum s-a făcut până acum, a precizat Dorina Barcari.
Despre deficitul de personal a vorbit și Vasile Ungureanu, conferențiar universitar.
În domeniul educației și al personalului este o lipsă acută de personal. Dacă mâine ar fi 300 de absolvenți la nivel național, de ingineri de cale ferată, numai pentru partea de construcții, sistemul i-ar putea absorbi, deoarece actualii angajați sunt în mare parte în vârstă, la limita de pensionare sau s-au pensionat, a conchis Vasile Ungureanu.
CITEȘTE ȘI:
George SIMION a livrat casa construită în 12 zile / „Se poate să construim la 35.000 de euro!”